Funkcję psychologa szkolnego pełni mgr Agata Mazur s. 101.
Godziny pracy
Dzień | Godziny |
poniedziałek | 10:00 – 14:30 |
wtorek | 10:00 – 14:30 |
środa | 08.00 – 13:30 |
czwartek | 08:15 -14:30 |
piątek | 09:30 – 12:30 |
Do zadań psychologa należy:
- Prowadzenie doradztwa psychologicznego dla uczniów, rodziców i nauczycieli
- prowadzenie indywidualnych rozmów wspierających i terapeutycznych z uczniami (udzielanie pomocy i wsparcia psychologicznego uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji – problemy emocjonalne, osobiste, rodzinne, trudności w nauce, niechęć do szkoły itp.)
- prowadzenie warsztatów psychoedukacyjnych o różnej tematyce
- diagnoza ogólnych predyspozycji
Głównym adresatem moich działań jako psychologa w szkole jest uczeń. Moim najważniejszym zadaniem jest rozpoznanie potencjalnych możliwości uczniów oraz ich sytuacji wychowawczej. Takie rozpoznanie poprzedza wszelkie działania profilaktyczne, mediacyjne oraz interwencyjne. Praca moja na stanowisku psychologa szkolnego opiera się na zbieraniu informacji na temat różnych sytuacji, problemów czy zjawisk. Odbywa się to podczas spotkań, na których przeprowadzam: ankiety, rozmowy, obserwacje, testy, kwestionariusze, rysunki itp. Obok informacji zaczerpniętych z takich badań wykorzystuję informacje pochodzące z innych źródeł: uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników obsługi szkoły, rodziców, własnych obserwacji oraz doświadczeń.
Celem pracy z grupą, przybierającą najczęściej formę zajęć psychoedukacyjnych, bardzo często jest rozwiązanie konkretnego problemu, konfliktu, często mediacja. W takim przypadku chodzi nie tylko o jednorazowe rozwiązanie problemu, ale przede wszystkim otwarcie komunikacji, wyposażenie w umiejętność rozwiązywania konfliktów, poradzenie sobie z negatywnymi emocjami. Jest to jeden ze sposobów integrowania grupy, która ma możliwość darzyć siebie większym zaufaniem, zna swoje możliwości i ograniczenia.
Stale współpracuję z rodzicami, nauczycielami, wychowawcami oraz innymi osobami i instytucjami, wspierającymi działania psychologa w szkole.
Kiedy spotykam się z uczniami?
Zwykle wtedy, gdy:
– zastanawiają się nad tym jak budować dobre związki
– oni sami lub inne osoby społeczności szkolnej nie przestrzegają ustalonych zasad
– mają trudności w nauce, w kontaktach z innymi ludźmi
– mają problemy emocjonalne, lękliwość, nieśmiałość, nadpobudliwość, zahamowania, napady gniewu, trudności z wyrażaniem swoich emocji, niską samoocenę
— mają myśli samobójcze
– powtarzają się objawy somatyczne: bóle głowy, bóle brzucha, zaburzenia snu i łaknienia – są zestresowani
– niewłaściwie się zachowują: są agresywni, alienują się, często wchodzą w konflikty, lekceważą polecenia, obowiązujące normy itp.
– doświadczają sytuacji kryzysowych: śmierć kogoś bliskiego, rozwód rodziców, choroba własna lub kogoś w rodzinie, przeniesienie do nowej szkoły, przeprowadzka i inne
– potrzebują pomocy materialnej
– cokolwiek mogłoby zagrażać ich życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu
– kieruje ich do mnie nauczyciel (interwencje)
– cieszą się swoimi sukcesami – tymi szkolnymi i „życiowymi”
– wracają z ciekawych podróży z wrażeniami, zdjęciami
– są zainteresowani rozwojem własnego potencjału
– przygotowują się do prezentacji przygotowywanej wypowiedzi (np. podczas konkursów, itp.)
– nie wiedzą, kogo mają zapytać o daną sprawę lub kogo prosić o pomoc
– chcą porozmawiać o tym, co ich denerwuje
– oraz w każdej innej sprawie
Wszystkie działania można ująć w następujących kategoriach:
1. Działania ogólnowychowawcze
- To w pierwszej kolejności diagnoza potrzeb środowiska i uczniów oraz współpraca z gronem pedagogicznym przy:
· Udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych;
· Konsultacje z dyrekcją, wychowawcami i nauczycielami, wspólne prowadzenie rozmów z rodzicami;
· Udzielanie pomocy w interpretowaniu wyników badań psychologiczno-pedagogicznych;
· Prowadzenie rozmów wychowawczych z uczniami;
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, która obejmuje:
· Konsultacje ;
· Kierowanie uczniów na badania;
· Uczestniczenie w spotkaniach szkoleniowych;
- Współpraca z innymi instytucjami pomocowymi np. MOPS, świetlice socjoterapeutyczne, Policja, Sąd, kuratorzy, która obejmować może np.:
· Organizowanie pomocy materialnej dla uczniów i ich rodzin;
· Współorganizowanie prelekcji lub akcji profilaktycznych;
· Wnioskowanie o wgląd w sytuację rodzinną uczniów;
2. Profilaktyka wychowawcza
To wszystkie działania skierowane do uczniów, czyli:
· Rozmowy wychowawcze w grupach klasowych oraz indywidualnie;
· Działania mające na celu kształtowanie właściwych postaw społecznych;
· Warsztaty psychoedukacyjne ;
· Można tu też wspomnieć o prowadzeniu działań w zakresie programu wychowawczego lub szkolnego programu profilaktyki, itd.;
· Spotkania z reprezentantami instytucji lub innymi ważnymi osobami, których byliśmy organizatorami lub współorganizatorami;
3. Opieka psychologiczno – pedagogiczna
· W tym miejscu można opisać cały sens naszych działań oraz konkretne przedsięwzięcia, czy powody interwencji, które podejmowaliśmy wobec grup uczniów jak i pracy indywidualnej z uczniami czy ich rodzinami np.:
· Pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami i nauczycielami, inicjowanie lub współprowadzenie działań mediacyjnych;
· Udzielanie rad i wskazówek uczniom oraz ich najbliższym w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych;
· Wpajanie uczniom istoty wzajemnego szacunku, empatii, koleżeństwa, przyjaźni, wzajemnej pomocy i ochrony przed zagrożeniami;
· Rozmowy wychowawcze w klasach, gdzie uczniowie prezentują szczególnie agresywne zachowania oraz lekceważący stosunek wobec nauczycieli i obowiązków szkolnych;
· Rozmowy interwencyjne w sytuacjach konfliktowych;
· Motywowanie rodziców do pełnej dbałości o dzieci, udzielanie porad i wskazówek rodzicom w sytuacjach kryzysowych;
· Wskazywanie instytucji pomocowych rodzicom będącym w trudnej sytuacji życiowej;
· Udział w wywiadówkach;
· Wzywanie rodziców do szkoły, prowadzenie rozmów z uczniami w obecności rodziców;
4. Doskonalenie zawodowe
· Uczestniczenie w szkoleniach czy konferencjach;
· Studia podyplomowe;
· Zapoznawanie się z nowymi publikacjami.
5. Inne prace zlecone przez dyrektora szkoły:
To kategoria, w której można opisać inne zadania takie jak np.:
· Opieka w świetlicy szkolnej;
· Opieka podczas wyjazdów na basen, wycieczek;
· Udział w pracach zespołów zadaniowych i samokształceniowych