Plan działań na rok szkolny 2023/2024
A. Część wstępna
Problem priorytetowy do rozwiązania:
- Stworzenie warunków do podejmowania korzystnych działań dla zdrowia psychicznego i fizycznego społeczności szkolnej. Stworzenie w szkole stref odpowiadających na zapotrzebowanie dzieci z różnymi problemami emocjonalnymi ( pokój wyciszeni, strefa relaksu i strefa gier korytarzowych)
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
a) opis problemu priorytetowego
Na podstawie obserwacji uczniów, przeprowadzonej ankiety oraz dyskusji z uczniami ich rodzicami, nauczycielami, pracownikami niepedagogicznymi, stwierdziliśmy, że w ostatnim czasie wzrosła ilość uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi, fobią szkolną, zaburzeniami psychosomatycznymi, samookaleczeniami oraz podejmującymi próby samobójcze. Nie zawsze uczniowie podejmują właściwe decyzje w sytuacjach trudnych.
b) uzasadnienie wyboru priorytetu
W czasie izolacji wirtualny świat znacznie ograniczał relacje interpersonalne. Anonimowość w sieci sprawia, że coraz częściej brakuje uczniom takich wartości moralnych jak: szczerość, otwartość, zaufanie oraz empatia na drugiego człowieka. Uczniowie słabo sobie radzą sobie z negatywnymi emocjami. Brakuje im umiejętności podejmowania właściwych decyzji w różnych trudnych sytuacjach, przez co zostaje zachwiane ich poczucie bezpieczeństwa.
Przyczyny główne problemu:
- niewłaściwe nawyki wyniesione z domu rodzinnego i otoczenia,
- brak poczucia zauważania drugiej osoby w swoim otoczeniu,
- brak umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wyrażania emocji,
- brak umiejętności dokonywania właściwych wyborów
Rozwiązania dla usunięcia przyczyn problemu:
- prowadzenie zajęć dla uczniów dotyczących problematyki prozdrowotnej, umiejętności radzenia sobie w trudnych, nietypowych sytuacjach ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych ze zdrowiem psychicznym
- przypominanie zasad gwarantujących bezpieczeństwo fizyczne i komfort psychiczny podczas codziennych zajęć i spotkań,
- promowanie zdrowego stylu życia, zdrowia psychicznego i fizycznego – profilaktyka zdrowia psychicznego,
- udzielanie dzieciom i ich rodzicom/opiekunom informacji o dostępnych formach porad i konsultacji przez specjalistów oraz przez pedagoga szkolnego, wychowawców i nauczycieli,
- stworzenie przyjaznego klimatu poprzez dobrą komunikację, osobowe relacje między nauczycielami i uczniami, udzielanie emocjonalnego wsparcia uczniom szczególnie w trudnych dla nich sytuacjach,
Część właściwa
Plan działań na rok szkolny 2023/24
- CEL: zwiększenie poziomu wiedzy u dzieci i młodzieży oraz nauczycieli na temat profilaktyki zdrowotnej, a w szczególności wspieranie zdrowia psychicznego uczniów.
Kryterium sukcesu:
- Wzrost świadomości potrzeby dbania o zdrowie swoje i innych.
- Poprawa bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów.
- Poprawa umiejętności współpracy, skutecznej komunikacji, podejmowania decyzji oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Systematyczne stosowanie metod aktywizujących w pracy z uczniami oraz odpowiednie ich motywowanie jako zapewnienie sukcesu edukacyjnego ucznia
- Wzbogacenie form współpracy z uczniami, rodzicami, nauczycielami i społecznością lokalną.
- Umiejętność planowania zdrowego stylu życia i podejmowania skutecznych działań w tym zakresie.
Sposób sprawdzenia czy osiągnięto cel (sukces):
- Co wskaże, że osiągnięto cel?
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów i nauczycieli, wywiady, rozmowy z rodzicami, wychowawcami klas i pracownikami pedagogicznymi i niepedagogicznymi szkoły, obserwacje funkcjonowania ucznia w szkole.
Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel?
b) Analiza wyników ankiety, wypowiedzi, arkusze obserwacji
- Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel? Zespół ewaluacyjny ds. promocji zdrowia pod kierunkiem szkolnego koordynatora SzPZ
II. ZADANIA
Nazwa zadania | Kryterium sukcesu | Sposób realizacji | Okres/termin realizacji | Wykonawcy/osoba odpowiedzialna | Środki/zasoby | Sposób sprawdzenia wykonania zadania |
Poinformowanie rady pedagogicznej o kontynuacji zadań SZPZ i o wyborze problemu priorytetowego do realizacji w roku szkolnym 2023/2024 | Udział nauczycieli w radzie pedagogicznej – 90% | Przekazanie informacji | IX/2023 r | Szkolny koordynator SzPZ | Materiały biurowe, audiowizualne | Zapis w protokole |
Poinformowanie rodziców i pracowników niepedagogicznych o wyborze problemu priorytetowego do realizacji w roku szkolnym 2023/2024 | Udział rodziców w zebraniach organizacyjnych, informacja na stronie internetowej szkoły | Przekazanie informacji | IX/2023 r | Wychowawcy klas, informatyk | Materiały biurowe, audiowizualne | Zapis w dzienniku, sprawozdania wychowawcy, |
„W przestrzeni jest moc” – poszukiwanie umiejętności radzenia sobie w różnych trudnych sytuacjach realizacja projektu | Udział nauczycieli, pracowników niepedagogicznych rodziców w zebraniach i spotkaniach Dzieci i młodzież oraz ich rodzice | Analiza i modyfikacja szkolnego programu profilaktyczno- wychowawczego Realizacja projektu w ramach programu „ Zdrowie dla Płocka” Godziny dostępności dla uczniów i ich rodziców Spotkania indywidualne i terapia grupowa z psychologiem i pedagogiem | IX/2022 I półrocze Cały rok szkolny Cały rok szkolny, w miarę potrzeb | Dyrektor szkoły, zespół powołany do modyfikacji Wszyscy nauczyciele Psycholog, pedagog, nauczyciele, pielęgniarka | Materiały biurowe, audiowizualne | Zapisy w: protokole, dzienniku, sprawozdania wychowawcy, |
Zorganizowanie godzin wychowawczych dla uczniów na temat zdrowia psychicznego ( Pokonywanie lęku, Metody na stres, Emocje dobre i złe). Opracowanie – Szkolnego Regulaminu korzystania ze strefy relaksu | 90% uczniów z każdej klasy weźmie udział w zajęciach | Zorganizowanie zajęć dla uczniów poszczególnych klasach I- VIII Warsztaty dla ucz. kl. III – „ Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” | IX – X/2023 X/2023 | wychowawcy klas, psycholog, pedagog M. Kuźniewska | Materiały biurowe, audiowizualne | Zapisy w dzienniku lekcyjnym |
„Ja i moja klasa” – nietypowe lekcje wychowawcze ze zwróceniem uwagi na zdrowie psychiczne ucznia | 80% uczniów klas IV- VIII weźmie udział w zajęciach mających na celu wzmocnienie relacji rówieśniczych oraz poczucie bezpieczeństwa w szkole | Debaty klasowe w poszczególnych klasach, skrzynka pomysłów | 1 raz w półroczu 2023/2024 | Wychowawcy klas IV – VIII, | Materiały biurowe, audiowizualne | Zapisy w dzienniku lekcyjnym |
Szkolenie dla nauczycieli „Jak wspólnie z rodzicami zapewnić sukces edukacyjny uczniowi – wspólna droga w motywowaniu” | 70% nauczycieli weźmie udział w szkoleniu | Szkolenie on-line Eko –Tur dla nauczycieli | 29 VIII 2023 | Dyrektor, | Lider doskonalenia zawodowego Materiały audiowizualne | Udział dobrowolny Lista obecności na szkoleniu |
Uczniowie znają zasady bezpieczeństwa w szkole i poza nią | 80% uczniów klas I- VIII weźmie udział w zajęciach | Zorganizowanie zajęć dla uczniów poszczególnych klasach I- VIII ( pogadanki, spotkania z przedstawicielami Policji, Straży Miejskiej, karta rowerowa dla ucz. kl. 4) | Cały rok szkolny | Wych klas I- VIII p. J. Grala | Materiały biurowe, audiowizualne | Zapis w dzienniku, sprawozdania |
Przeciwdziałanie agresji i przemocy | 70% uczniów poszerzy swoją wiedzę w trakcie prowadzonych zajęć na temat zdrowego odżywiania | Realizacja godz. wych o tematyce przeciwdziałania agresji Dzień Praw Człowieka i Dziecka Światowy Dzień Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci | Cały rok szkolny, XII/2023 IV/V/2024 | wychowawcy kl. I- VIII Katarzyna Aleksandrowicz | Materiały biurowe, audiowizualne Apel, prezentacja multimedialna | Zapis w dzienniku |
Zdrowie psychiczne i rozwój społeczny | 80% uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych weźmie udział w obchodach | Organizacja obchodów Tygodnia Zdrowia Psychicznego, Dnia Życzliwości i Pozdrowień oraz Dnia Tolerancji wg propozycji SU np: Dzień Dobrych Wiadomości | 10-17 X/2023 XI/2023 8 IX/2023 | SU klas I – III, SU klas IV- VIII M. Kuźniewska | Materiały biurowe, audiowizualne | Sprawozdanie z realizacji na stronie internetowej, |
Pomagamy i uczymy pomagać | 70% uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych | Udział w akcjach charytatywnych, przekazywanie informacji | Cały rok szkolny | SU klas I – III, IV- VIII | Według potrzeb | |
Zagrożenia cywilizacyjne a zdrowie człowieka | 60 % uczniów, stwierdzi, że wzrosła ich wiedza na temat uzależnień od gier komputerowych, internetu i telefonu komórkowego | Obchody Dnia Bezpiecznego internetu Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych/ godzin wychowawczych na w/w temat | II/2024 | Nauczyciele informatyki, Wychowawcy klas | Zapisy w dzienniku Strona internetowa szkoły | Zapisy w dzienniku Strona internetowa szkoły, gazetka na korytarzu szkolnym |
Tydzień zdrowia, gier i zabaw sportowych | 70% uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych | Gry i zabawy sportowe, rywalizacja sportowa między klasami | V/VI 2024 | Nauczyciele w – fiz | Sprzęt sportowy | Fotorelacja na stronie internetowej |
Kwiecień miesiącem zdrowia | 7.04.- Światowym Dniem Zdrowia Szkoła Promująca Zdrowie prowadzi edukacje zdrowotną uczniów i pracowników, dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności | Przeprowadzenie lekcji wychowawczej pod hasłem WHO 2024 | IV/2024 | Wychowawcy klas Szkolny koordynator promocji zdrowia | Materiały biurowe, audiowizualne Gazetka okolicznościowa | Zapisy w dzienniku Strona internetowa szkoły, gazetka na korytarzu szkolnym |
Realizacja programów profilaktycznych | Uczniowie kl. I – VIII | Zajęcia organizowane w ramach godz. wych | Cały rok szkolny | Pedagog i psycholog szkolny Wychowawcy klas | Materiały biurowe, audiowizualne | Sprawozdanie z realizacji, zapis w dzienniku |
Planowanie i organizacja czasu wolnego | 70 % uczniów, rodziców stwierdzi, że wzrosła ich wiedza na ten temat | Przeprowadzenie zajęć na temat: Bezpieczne sposoby spędzania czasu wolnego. | XII/2023 VI/2024 | Wychowawcy klas | Materiały biurowe, audiowizualne | Zapisy w dzienniku Strona internetowa szkoły, gazetki w klasach |
Autoewaluacja działań w czterech standardach SzPZ | Udział uczniów, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych rodziców oraz zaproszonych gości | Organizacja badań Praca zespołu ewaluacyjnego (arkusze ewaluacji).Podsumowanie wyników ewaluacji Wypełnienie raportu ewaluacji, upowszechnienie wyników ewaluacji społeczności szkolnej. Publiczna prezentacja wyników autoewaluacji w czterech standardach. Przygotowanie wniosku o przyznanie szkole krajowego certyfikatu SZPZ | X/XI/2023 III/2024 III/IV-2024 IV/2024 | Koordynator Zespół ds. ewaluacji Koordynator Zespół ds. ewaluacji Koordynator Zespół ds. ewaluacji Koordynator Zespół ds. ewaluacji | Materiały biurowe, audiowizualne | Sprawozdanie z realizacji na stronie internetowej, publiczna prezentacja autoewaluacji działań w ramach projektu SzPZ |
Ewaluacja podjętych działań | Uczniowie i ich rodzice, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni | Analiza sprawozdań z poszczególnych działań Obserwacja oczekiwanych zmian w postawach, wiedzy i zachowaniu uczniów Opracowanie i analiza ankiet ewaluacyjnych | VI /2024 | Koordynator, zespół ewaluacyjny | Materiały biurowe, audiowizualne | Sprawozdanie z realizacji na stronie internetowej, |
Stałe zadania Szkoły Promującej Zdrowie podejmowane w związku z edukacją zdrowotną:
- Propagowanie zdrowego stylu życia.
- Realizowanie programów prozdrowotnych.
- Promowanie aktywności ruchowej
- Działania profilaktyczne – zgodnie z programem profilaktycznym szkoły – edukacja dzieci i rodziców.
- Kształtowanie pozytywnego i odpowiedzialnego stosunku do środowiska naturalnego – segregacja odpadów na terenie szkoły połączona z edukacją w tym zakresie, realizacja programów edukacyjnych
- Kształtowanie właściwego klimatu szkoły
- Aktywność, ruch i wypoczynek – nauka pływania na pływalni w ramach lekcji wychowania fizycznego
Powyższy dokument jest planem, który może ulegać modyfikacjom w zależności od potrzeb.
Wcześniejsze działania
Harmonogram działań na obchodzony w naszej szkole TYDZIEŃ WITAMINKI.
Hasło główne: JESIENNA POCJA ZDROWIA – TYDZIEŃ WITAMINKI.
W ramach Szkoły Promującej Zdrowie w dniach 25.10 – 8.11.2021 w naszej szkole odbywa się Tydzień Witaminki. Realizacja programu obejmuje szereg działań, m. in.:
- dzień wybranego owoca/warzywa – dzieci przebierają się z barwy związane z tematem, realizują lekcje o korzyściach jedzenia warzyw i owoców,
- zdrowe śniadanie – dzieci jedzą wspólnie zdrowe drugie śniadanie pełne owoców i warzyw,
- prezentacje komputerowe o zdrowym odżywianiu – przygotowane przez uczniów na lekcjach informatyki,
- plakaty o zdrowym odżywianiu – przygotowane przez uczniów na lekcjach plastyki,
- zajęcia zdrowej matematyki – wykorzystanie matematyki w przygotowaniu zbilansowanego posiłku.